Відділ Європейського Мистецтва

Загальна інформація

Відділ європейського мистецтва був створений у 2011 році, в будинку палацового типу віденської сецесії, який є пам’яткою архітектури місцевого значення. Збудований 1905-1909 рр. архітектором Конрадом Матерне. Належав багатому купцю Зіману. З 1912 року в будинку проживав лікар – рентгенолог Л. Гіммель. Палац згадується в оповіданні «Весна» відомого письменника та художника єврейського походження Бруно Шульца під назвою «Вілла Б’янки».

У повоєнний період будинок використовували під медичні установи. Після їх реорганізації досить тривалий період палац не мав конкретного господаря. За цей час будівля зазнала значної руйнації: зникли пересувні печі та каміни вишуканої декоративної форми, дверні ручки та замки, виготовлені відомими європейськими фірмами, вибиті вікна, демонтовано центральне опалення. Зрештою, будинок з великими труднощами вдалося передати музею «Дрогобиччина». Відкриття експозиційних залів відбулось 21 вересня 2005 року. На першому поверсі розмістилась експозиція відділу етнографії та побуту, на другому – виставкові зали. Пізніше, після реорганізації Картинної галереї, сюди перенесено експозицію «Європейське мистецтво ХVII - поч. ХХ ст.». Нині у відділі 2 постійні експозиції, 4 виставкові зали та адміністративні приміщення.

Щомісяця в Палаці мистецтв відбуваються виставки мистців з різних регіонів України та зарубіжжя, які представляють різноманітні жанри образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва: живопису, скульптура, графіки, художня фотографія, писанкарство, вишивка, лялькарство тощо. Щомісяця у Палаці мистецтв відбуваються найрізноманітніші імпрези: презентації, виставки, лекції, творчі вечора. Кожного року відділ європейського мистецтва відвідують близько 20 тис. відвідувачів.

Структура відділу

Перший поверх

На першому поверсі Палацу мистецтв 4 виставкові зали та постійно діюча експозиція «Бруно Шульц і його місто».

Це мультимедійна експозиція присвячена одному з найвидатніших письменників-новаторів XX ст., художнику і візіонеру Бруно Шульцу (1892- 1942), творчість якого знаходиться на пограниччі магічного реалізму, гротеску та експресіонізму.

  • У першій цинамоново-кармазиновій кімнаті тематично виділено підставові образи для творчої міфологізації, зокрема дитинство як геніальна епоха та сакралізований образ батька як духовного alter ego; цілком шульцівський мотив виринаючого з темного лісу фаетону з баскими кіньми та ідолопоклонство перед жінкою, яка підноситься до рангу Божества. Рідкісні фотографії, документи, роботи Єфраїма Лілієна та Фелікса Ляховича, анімація з рисунків Бруно Шульца у музичному супроводі тріо Альфреда Шраєра, буквиці та віньєтки з «Абетки Станіслава Вайнгартена», фрагмент з фільму, яким надихався Шульц, рельєф Марка Винницького «Навколішки перед Книгою» за мотивами обкладинки «Книги Ідолопоклоніння» та інші артефакти витворюють єдиний аудіовізуальний простір.
  • Друга кімната – ретельно відтворений за описами Богуслава Маршаля, Файвеля Шраєра та Анджея Хцюка робочий кабінет письменника у будинку його сестри Гані по вул. Флоріанській, 10, де він прожив більшу частину свого життя з 1910 до 1941 року.
  • У третій кімнаті візуалізується і документується найтрагічніший період життя митця в часи більшовицького і нацистського режимів та демонструються відкриті у 2001 р. фрагменти стінопису «Казкової кімнати» (1942 р.) - останнього твору художника, і єдиного збереженого у Дрогобичі.

Другий поверх

Другий поверх відділу європейського мистецтва займає постійна експозиція «Скарби графа Кароля Лянцкоронського», яка складається з 4 залів:

  • У першому залі відвідувачі можуть оглянути портрети з родинної галереї починаючи з XVII століття, зброю та скульптуру, художній метал та дерево з колекції аристократичного роду.
  • Другий зал присвячений унікальній колекції кераміки, фаянсу, порцеляни та майоліки відомих європейських фірм XVII-поч. XX ст., якою родина графа і користувалась у побуті, і використовувала як предмети декору своїх помешкань.
  • У третьому залі експонується рідкісна колекція графіки в різних техніках (офорт, літографія, ліногравюра, цинкографія, геліогравюра).
  • В четвертій кімнаті зосереджені унікальні твори з текстилю XVII-XX століть.

Тематичні екскурсії

  • «Бруно Шульц і його місто», авторка Леся Хомич.
  • «Скарби графа Кароля Лянцкоронського», оглядова екскурсія, упорядник Надія Кікта.

10 експонатів, які варто оглянути у Відділі європейського мистецтва

  • Акваріум декоративний – Китай, поч. ХХ ст., фарфор.
  • Світлина графа Кароля Лянцкоронського - поч. ХХ ст. Перемишль (створена у фотосалоні Бернарда Хеннера – відомого фотографа та учня Л. Люм’єра).
  • Костюмна шабля - Польща XVIII ст. залізо, шкіра, куття, дорогоцінні камені.
  • Яцек Мальчевський Етюд до портрета Малгожати з Ліхновських з дочкою Кароліною (остання представниця роду Лянцкоронських, перша на наших теренах докторка наук у галузі мистецтвознавства, засновниця фамільного фонду Лянцкоронських, який понині спонсорує наукові дослідження у гуманітарній сфері) 1900 р. полотно, олія.
  • Тондо з рельєфним погрудним жіночим та чоловічим зображеннями, майоліка, XIX ст. Італія, фабрика Дж. Гантогаллі.
  • Міх для роздмухування вогню в каміні, XVIII ст. барокко, метал, шкіра, дерево.
  • Крігубер «Портрет імператриці Єлизавети, Сісі» XIX ст. літографія.
  • Фрагмент стінопису Котик.
  • Відеопрогулянка Дрогобичем з анімованих рисунків Бруно Шульца.
  • Фрагмент німого кіно 1910 рлоку «Безодня» , який транслювався в кінотеатрі «Уранія», що належав родині Шульців, в головній ролі муза Бруно Шульца – датська актриса Аста Нільсен (еротичний «Танець»).

Очільниця Відділу європейського мистецтва

Надія Кікта

Надія Кікта

Завідувачка відділу

Наукові зацікавлення: вивчає європейське та українське образотворче та декоративно-ужиткове мистецтво ХХ століття.

    Музей «Дрогобиччина»

    Контакти для Довідок


    Маєте Запитання чи Пропозиції?

    Повідомте нас! Ми відкриті для спілкування!